perjantai 26. huhtikuuta 2013

Juokseminen ja allergia


Hei!
Kevätflunssa alkaa vähitellen helpottaa. Tästä päästäänkin sujuvasti seuraavaan ajankohtaiseen aiheeseen eli siitepölykauteen. Olen ollut lapsesta asti allerginen. Erityisesti kevät on aina ollut vaikeaa aikaa. Muistan, kun olin viisivuotias ja kevätaamuni alkoivat sillä, että suunnistin kylpyhuoneeseen pesemään yön aikana muurautuneet silmäni auki. Mulla oli aina silmätulehdus ja keuhkoputkentulehdus. Olin aina ihan tukossa. Inhosin silmätippoja, koska en osannut laittaa niitä itse.

Kevät 1993 oli vaikea koivuallergisille. Silloin minäkin sain ensimmäisen koivuallergiadiagnoosini yhdessä astman kanssa. Meillä oli ollut nuorten pm-maastot Paloheinässä. Jo lähtöviivalla avasin keuhkojani oksentelemalla limaa. Muut tytöt kerääntyivät ihmettelemään, mitä olin mahtanut syödä. Odotin hyvää juoksua, mutta eihän siitä mitään tullut. Hengitys vinkui ja Paloheinän mäet olivat tavallista hankalampia. Olin 11-sarjassa viides, joka oli tuolloin paras siihenastinen sijoitukseni pm-maastoissa. Se ei kuitenkaan lämmittänyt. Olin vihainen, sillä omasta mielestäni jäin kärkitytöille aivan liikaa ja liian helposti.


Koivu.



Pääsin valittamaan tilanteestani lääkärille. Viides sija ärsytti. Mua tutkittiin ja selvisi, että keuhkojeni kapasiteetista noin 30 prosenttia oli käytössä. Lääkäri ilmoitti myöhemmin vanhemmilleni, että tuossa tilanteessa lapsi ei normaalisti suostu juoksemaan askeltakaan, mutta tuo tyttö mesoo, että oli vasta viides. Sain ensimmäiset astmalääkkeeni ja lupauksen lääkäriltä, että jos muistan ottaa lääkkeet ohjeiden mukaan, niin vuoden päästä olen piirinmestari. Tämä diili tuntui hyvältä, ja vuoden päästä tosiaan voitin 12-vuotiaiden sarjan minuutin erolla seuraavaan.


Syksyllä on hyvä hengittää.


Valitettavasti tarinan jatko ei ole yhtä onnistunut. Juoksumääräni kasvaessa henkeen vedetyn pölyn määräkin on kasvanut. Astma ja allergia ovat olleet elämässäni aina. Toisinaan kevät on ollut todella vaikea. Useana vuonna olen paennut pahinta koivuaikaa ulkomaille. Yleensä silloin paluu Suomeen on ollut tosi vaikea. Olen saanut herkästi hengitystieinfektion ja tapellut sitten sen kanssa pahimmillaan koko kauden ajan. Tämän kevään olen ajatellut olla Suomessa, ja yritän kestää allergia-ajan. Jos tilanteeni pahenee, otan äkkilähdön muualle. Kesällä kukkii heinät ja loppukesällä pujo, joten mun on vaan kestettävä. SM-maastot jätän todennäköisesti suosiolla väliin.



Terveystalo haastatteli mua muutama viikko sitten allergioita käsittelevään juttuun. Jutussa on tarkemmin allergia-asiaa kiinnostuneille. Sen voi lukea täältä. Toivotaan nyt, että tulee hellejakso, jonka jälkeen tulee kunnon vesisademyrsky...:)

Onko teillä muilla allergiaongelmia keväisin tai kesäisin? Teettekö muutoksia yksittäisiin harjoituksiin tai harjoitusohjelmaan allergian takia?

6 kommenttia:

  1. Hengitystieinfektio/keuhkoputkentulehdus oli minulle tuttu juttu koivun siitepölyaikaan. Päätin kokeilla siedätystä. Siedätyshoidon aloittamista ennen tehdyissä kokeissa löytyi lievä astma, joka piti hoitaa ensin kuntoon. Loppujen lopuksi siedätyshoitoon pääsin ja sain hoidon päätökseen viime keväänä ennen koivun siitepölykautta. Hoidon tuloksena koivu ei mielestäni pölyttänyt ollenkaan viime keväänä! Jii-haa! :)

    Mahtaako astmasi olla niin paha, että se estää siedätyshoidon antamisen?

    Koivuhyödyn lisäksi siedätys vei kohdallani lepän aiheuttamat oireet lähes nollaan. Muutama ruoka-aineallergia katosi myös. Nyt en joudu allergiaongelmien johdosta muuttamaan harjoituksia...muun syyn takia kyllä. Kun nyt vain saisin sydämeni uskomaan, että seistessä sykkeen ei ole pakko olla 40 enemmän kuin makuulla. Parin kuukauden jo pidetty pakkolepo ei naurata. Miten (oletetusta) ylikunnosta selviää henkisesti ja mielellään mahdollisimman pian?

    Tero

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, keuhkospesialistit ovat tulleet siihen tulokseen monta kertaa, että mun astmani on niin paha ja arvaamaton, ettei siedätyshoitoa voida käyttää. Iän myötä siitepölyallergiani on onneksi hieman helpottanut. Olen myös huomannut, että mitä kovemmassa kunnossa olen ja mitä enemmän treenaan keväällä, sitä pahemmat ovat oireet.. Viime vuosina myös lievimmät ruoka-aineallergiani ovat helpottuneet niin paljon, ettei oireita tule lainkaan.

      Mulla ei ole ollut koskaan ylikuntoa. Oon kroonisesti alikunnossa,. ;) Jos mulla olis ylikunto, niin heittäisin lenkkarit nurkkaan ja tekisin kaikkea muuta kuin urheilua. Unohtaisin hetkeksi liikunnan ja kaiken sykkeen kyttäilyn just ton henkisen puolen takia. Lukisin kirjoja ja nukkuisin. Vähitellen aloittelisin rauhallisen liikunnan samalla maltilla kuin loukkaantumisten jälkeenkin.

      Ylirasitustila kehittyy hitaasti ja siksi sitä on vaikea tunnistaa, ja siksi siitä paraneminenkin tapahtuu hitaasti ja oikotietä ei ole.. Tsemppiä kovasti toipumiseen!

      Poista
  2. Aika tuttua huttua, mutta kuitenkin erilaista. Mulla ei ole allergiaa, mutta riittävän ikävä astma. Olen pari kertaa ollut sairaalassakin sisällä, kun hengittäminen on niin vaikeaa. Pahin juttu mulle on katupöly ja se provosoi tosi paljon keuhkoputkia supistelemaan. Iho ja allergiasairaalan ylilääkärikin totesi tulokset nähtyään, että nyt loppuu sun kilpaurheilu. Se ei noilla keuhkoilla ole mahdollista. Kerran lähetin kaverille kortin sm-maastoista, mutta hyvällä omalla tunnolla voi jättää kisoja väliin, kun keuhkoihin virtaava ilma vähenee sen 30% kun oikein erehtyy lenkkeillä katupölyisillä tienpätkillä. Se on tosi hienoa että sinä ja esim Karin jaksatte yrittää ja panostaa isosti, vaikka annattekin kamalasti tasoitusta muille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Allergiat ja astma ovat ikäviä juttuja, mutta mulla ei ole ollut muuta mahdollisuutta, kuin sopeutua tilanteeseen. En ole koskaan hyväksynyt selkäni tai astmani takia vastausta, että urheilu pitäisi lopettaa! En nykyisin enää ajattele kuinka paljon mahdollisesti annan tasoitusta muille. Terveenä ollessani hengitysarvot ovat hyvät. Oikeastaan olen kääntänyt asian niin, että mussa on sitten oltava jotakin muuta hyvää kuin tämä hengityspuoli! :) Tsemppiä hengittelyyn sinnekin päin!

      Poista
  3. Moi Minna! Mukava blogi sinulla. Toivottavasti allergiasi pysyy (edes jotenkuten) hallinnassa ja saat kaikesta huolimatta tehtyä hyvän juoksukauden :) Listojen mukaan olet (sittenkin) osallistumassa SM-maastoihin tulevana viikonloppuna. Tsemppiä ja taistelumieltä (ja ehkä hiukan onneakin?) kisaan ja myös tuleviin kesän koitoksiin! T. Lotta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Keuhkoni ovat herkät, joten tilannetta ei voi etukäteen ennustaa. Uskon kuitenkin hyvään juoksukauteen, koska tilanne on tällä hetkellä hyvä.

      Poista